Van Helsinki via Riga naar Amsterdam en weer terug - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeanne Steverink - WaarBenJij.nu Van Helsinki via Riga naar Amsterdam en weer terug - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeanne Steverink - WaarBenJij.nu

Van Helsinki via Riga naar Amsterdam en weer terug

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

01 November 2015 | Finland, Jyväskylä

Hallo hallo,
Er is weer veel gebeurd de afgelopen weken. In mijn vorige verslag had ik het over mijn reis terug naar Nederland. Deze is helemaal goed gegaan. Toen we een paar uur op het vliegveld van Riga verbleven, voelde ik mij wel een zwerver: vies, moe en huis-loos. In Nederland hebben ik een leuke tijd gehad, het was gewoon weer eens zoals normaal. Het feest van Adam en Anita was erg leuk! Al moet ik bekennen dat ik 's nachts de klap kreeg van een nacht amper geslapen te hebben. Deze werkte de volgende dag ook nog wel door. Nadat alles was opgeruimd, gingen Quint en ik richting de Achterhoek. 'S avonds zijn Dieke, Rosanne en Tessa nog langs geweest om alvast wat foto's te bekijken. Erg gezellig allemaal. De resterende dagen hebben we vooral onze koffers gepakt, bij de opa's en oma's langs geweest en vooral wat Nederlandse spullen (pepernoten, poedersuiker en stroop) kopen. Woensdag vertrokken Quint en ik vanuit Deventer naar Bremen om vervolgens de het vliegtuig naar Tampere (Finse stad) te pakken. Daarna moesten we nog een stukje met de trein. Het was een leuke rit, we hebben elkaar veel gepest. Je weet wel dat kaartspelletje 'pesten'.
En toen waren we eindelijk in het o zo mooie Jyväskylä. Snel naar bed, want het was alweer 24 uur geweest. De volgende dag heeft Quint even mogen proeven aan het studentleven. We zijn samen naar een college van mij geweest. Daarna heb ik het super grote mega centrum laten zien. Hier was niet zoveel te beleven, ook het weer werkte niet echt mee. Vooral veel grijs en miezer regen.
Vrijdags vertrokken we om 12 uur richting Helsinki, om vervolgens op de veerpont richting St. Petersburg te stappen. De veerpont is eigenlijk een cruiseboot met veel oude Duitse stelletjes en rijke Russen. De rest was aangevuld met studenten vanuit heel Finland die ook een trip hadden naar St. Peter. Leuke combinatie :) We sliepen ook op de boot en arriveerden in de ochtend in St. Peter. Quint en ik zijn 's ochtends vroeg uit ons nest gekropen om de zonsopkomst te zien en te fotograferen. Hierbij zagen we ook de grens waar St. Peter begint. Deze grens ligt midden in zee, maar toch is het een weg en een dam en een soort oude verdedigingsplek. Erg interessant om te zien. Zaterdag zijn we naar het Peter and Paul's fortress geweest. Wat ik me zo kan herinneren, heeft dit verdediginsfort iets te maken met de stichting van de stad. Dit gebeurde pas ongeveer 310 jaar geleden, een erg jonge stad dus. Verder hebben we die dag de Spilled Blood Cathedraal bekeken. Een erg mooie Russische orthodoxe kerk. 'S avonds/'s nachts hebben we gefeest op de Russische manier, met wodka. Dit was een erg gezellige nacht. De volgende dag was wat minder gezellig.......
Ondanks alle 'pijntjes' zijn we zondags naar de Hermitage geweest, dit was in het winterpaleis van ene Catharina. Er hingen hier voornamelijk schilderijen en schilderijen en eigenlijk schilderijen. Rembrandt was ook goed vertegenwoordigt. Het was een erg mooi paleis en heel mooi afgewerkt met versierseltjes en goud. Ik moest in een keer weer denken aan de tekenfilm versie van Anastacia. Ze hebben ook overal van die eieren afgewerkt met goud en kristallen en niet te vergeten de matroesjka's. Later die dag hebben Quint en ik een beetje door de stad en parkjes gewandeld. 'S avonds hadden we een nightcruise op een klein bootje. Het bij nacht verlichte St. Petersburg vond ik mooier dan overdag.
Maandag hebben we in de ochtend een metrostation gevolgd. Dit was de oudste metrolijn van St. Peter. Het was erg apart om te zien hoe mooi sommige metrostations waren. Het leek meer alsof uitstapten in een museum in plaats van een metrostation. Daarna hebben we onze spullen gepakt en gingen we weer terug naar Jyväskylä. De terugweg was niet zo interessant. Mijn algemene indruk van St. Petersburg is eigenlijk een beetje nuchter. Ik ben alleen in het centrum geweest en dan blijft het toch gewoon een stad met veel toeristen. Opvallend dingetje: sommige gebouwen zijn wel echt reusachtig. Ik heb nog nergens zoveel grote gebouwen in een stad gezien. Misschien hebben de Russen wat te compenseren... Ik ben blij dat we de laatste dag ook echt Russisch hebben gegeten. Het was erg lekker, ik ben vooral een fan van Kip Kiev, het water loopt me in de mond. Daarnaast lijken veel Russen ook op het stereotype Rus dat ik had, zit er toch nog een kern van waarheid in. Een minder positief punt van sommige Russen is, dat ze vrij asociaal zijn. Voordringen in een rij? Ach waarom ook niet. Dit bezorgde veel scheve gezichten bij de exchange studenten uit Finland. Al met al was dit een erg interessante en verfrissende trip.
Woensdag/donderdag en vrijdag waren meer normaal. Woensdagavond hebben we nog wel de BBQ aangeslingerd, het was immers droog en het vroor niet. Vrijdag zijn we nog naar een echte ice-hockey wedstrijd geweest. Het is een fascinerende en agressieve sport. Een klap uitdelen hoort erbij en je wordt er niet voor gestraft door de scheids. Later die avond hadden we een verjaardagsfeestje in Roninmaki. Dit was erg geslaagd en een goede afsluiting van Quint zijn tijd hier.
Zaterdag zijn we weer terug naar Tampere gegaan. Hier hebben we zaterdag de stad bekeken en zijn we naar een uitkijktoren geweest om daar de zonsondergang (en Tampere) te bekijken. Zondag zijn we nog naar een groot museum geweest. Dit kon ook wel, want het regende/miezerde de hele tijd. Dit museum had van alles in petto. We hebben ons een echte ijshockey speler gevoeld, hebben op een van de eerste fietsen gefietst (op een oude fiets moet je het leren, is het toch?) en hebben we een kraan bestuurd. We hebben ons daar prima vermaakt en ook lekker gegeten. Toen was het tijd om Quint op het vliegveld af te zetten, na alle kommer en kwel hebben we afscheid genomen en ben ik weer terug naar Jyväskylä gegaan. Het was super leuk dat Quint er was!
Deze week ben ik me maar eens zorgen gaan maken over school en huiswerk. In november moet wat dingen inleveren en heb ik een paar toetsen. Dus tijd voor een planning! Ook al wordt het een drukkere schooltijd nu, ik ga in november ook nog even een paar dagen naar Lapland. Daar heb ik ook veel zin in! Laat die winter maar komen!

• 01 November 2015 - 14:33

Tessa:

Ik ben je trouwe lezer Jeanne, erg leuk om te horen wat je meemaakt :)

• 01 November 2015 - 16:33

Henry:

so, dat was nog eens een reisverslag. kort en krachtig. groetn, pa

• 05 November 2015 - 07:47

Annet:

Jeanne,

Succes met alles, jij vermaak je daar wel.

Fijn dat wij mogen mee genieten van alles wat je onder neemt.
    Lieve groetjes uit de Kroezenhoek.