Druk bezig om mijn plekje te vinden - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeanne Steverink - WaarBenJij.nu Druk bezig om mijn plekje te vinden - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeanne Steverink - WaarBenJij.nu

Druk bezig om mijn plekje te vinden

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

31 Augustus 2015 | Finland, Jyväskylä

Tijd voor een nieuwe blog! De afgelopen dagen was mijn internet zo langzaam dat ik alleen het noodzakelijke heb opgezocht op internet. Dit was een goede oefening voor mijn geduld, ik heb nog net niet mijn laptop uit het raam gegooid.... Het enige wat mij tegen hield was dat mijn raam niet open kan (er is wel een luchtrooster).
Vrijdag had ik een erg productieve dag, ook al regende het de hele tijd. Ik ben naar het centrum gelopen. Normaal is dit 30 minuten, maar ik raakte verdwaald ergens in een parkje. Waarschijnlijk heb ik er een uur over gedaan. Gelukkig werd ik beloond met een super 'mooie' fiets. Voor 60,- mocht ik hem meenemen, ik hoop dat mijn fietsje het 4 maanden volhoudt. Het is ook erg fijn dat er wat versnelling op zitten, ik woon namelijk op een heuvel. Met de lichtste versnelling kan ik net de bult op komen. Ik moet bekennen soms loop ik ook maar gewoon met mijn fiets aan de hand. Verder heb ik mijn huurcontract ondertekend en gezorgd dat ik internet op mijn kamer kreeg. 's Avonds was ik erg moe en sliep ik vroeg.
Zaterdag zag ik op facebook dat er een paar mensen verzamelden om 11.30 uur bij mijn voordeur. Op dat moment was het 11.15 uur, dus ik heb me heeeel snel klaar gemaakt om mee te kunnen. Ze gingen namelijk naar een 2e hands marktje en die zijn erg handig voor goedkope spullen:) Ik ging naar buiten, ik vond het wel spannend want ik kende niemand, en zag een groepje staan. Ik vroeg aan ze of ze naar het marktje gingen en of ze wat op facebook hadden gezet. Bleek dus dat zij een ander groepje waren en ze keken me niet echt vriendelijk aan. Ik heb me maar snel uit de voeten gemaakt en een beetje hopeloos gewacht. Gelukkig zag ik nog een ander groepje, dus ik begon aan poging 2. Gelukkig waren zij wel de goede en ze waren super aardig. Er was ook een ander Nederlands meisje en vooral veel Duitsers. Over het algemeen zijn hier erg veel Duitsers, sommigen noemen het zelfs een invasie. Ik vind het niet erg, want als ze Duits met elkaar praten kan ik het ook wel verstaan. Iets terug zeggen wordt een ander verhaal, Duits en Engels spreken door elkaar zorgt voor kortsluiting in je hersens. Het marktje was verder niet erg bijzonder. Later die dag zijn we naar het strand gegaan. Er is een klein meertje met een strandje op 5 minuten lopen. heel erg ideaal! Hier was het dit weekend namelijk wél mooi weer. 's Avonds had ik mijn eerste feestje in het M-gebouw. Dit gebouw staat bekend om zijn feestjes, daarom zijn er vorig jaar camera's geplaatst omdat ze bang zijn dat het gebouw instort als er te veel mensen aan het feesten zijn. De andere 4 gebouwen, inclusief mijn gebouw K, hebben geen camera's. Maar verder over het feestje. Het was niet zo groot hoor. We waren met een stuk of 10 en zaten in de keuken. De meeste kende ik al, want die waren ook mee geweest met de fietstocht. Het was erg gezellig. Misschien kwam dat ook wel doordat er al een paar mensen naar Estland zijn geweest om sterke drank te halen. Het schijnt daar veel goedkoper te zijn, blijkbaar zo goedkoop dat je er een aantal uren voor wilt reizen.
Zondag werd ik fris en fruitig wakker............ Ik had met Linde afgesproken (meisje waarmee ik samen heb gereisd). Het was erg gezellig en we hebben nog wat gedronken in het centrum. Morgen gaan we samen eten en naar een karaoke feestje bij haar in de buurt. Daarnaast heb ik gisteravond met hetzelfde groepje van het feestje, wat thee gedronken en gewoon wat gepraat. Het is wel grappig omdat niemand niet meer heeft dan wat je nodig hebt om te overleven, neem je je eigen stoel mee naar de ander. Daarnaast ook je eigen drinken/thee/eten en wat je al maar niet mee wilt brengen.
Vandaag heb ik mijn eerste wasje gedraaid. Ik kwam erachter dat ik nog niet echt een waslijn oid heb. Helaas het was al te laat, mijn was zat al in de wasmachine. Dus nu hoop ik dat het droogt op mijn balkon waar ik 2 stoelen heb neergezet.
Het is hier echt heel mooi, vooral nu de zon nog schijnt. Het is een stad (vergelijkbaar met Deventer denk ik, misschien nog wel kleiner) in een bos omringd door meren, heerlijk! Je ziet overal bomen en natuur. Dit is wel anders dan Utrecht (of elke ander stad in Nederland denk ik). Als je gewoon ergens naar toe fietst, fiets je standaard een mooie rustgevende route. In Nederland zou je naar het bos moeten of natuurgebieden om zo te kunnen fietsen, hier zit het gratis bij je fietstocht in! Ik kijk er ook naar uit wanneer ik hier de weg wat beter ken, ik kan gaan hardlopen. Het centrum van Jyväskylä is klein maar fijn. Er zitten een paar mega grote malls (ik weet even niet het Nederlandse woord) waar je alles kunt krijgen wat je wilt. Iets verderop zitten wat barretjes/restaurantjes. Met de fiets ben ik denk ik 10/15 minuten onderweg naar het centrum.
Wat mij nog meer opvalt is dat ik moeite heb om geen Engelse woorden te gebruiken, mijn ABN valt een beetje aan diggelen vrees ik.
Van de eekhoorn heb ik trouwens niks meer gehoord, ik denk dat hij is overgelopen naar iemand die wel nootjes heeft...


  • 31 Augustus 2015 - 16:07

    Sapke De Graaf Oma Dus:

    Ik geniet van je verslag kan een mooi boek worden

  • 01 September 2015 - 07:24

    Annet Venhorst:

    Hoi Jeanne,
    Zo te lezen kun je je al aardig aarde.
    Wordt als haast jaloers op de natuur, waar je zo mag van genieten.
    Blijf je volgen via facebook.

    Groetjes uit de kroezenhoek.
Jeanne

Actief sinds 24 Aug. 2015
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 3310

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2015 - 30 December 2015

I

Landen bezocht: