Nu begint het echt - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeanne Steverink - WaarBenJij.nu Nu begint het echt - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeanne Steverink - WaarBenJij.nu

Nu begint het echt

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

06 September 2015 | Finland, Jyväskylä

Hoi allemaal,
Afgelopen week had ik een erg drukke introductie week. Daarnaast had ik 1 september ook nog eens een karaoke party. Ik kan jullie zeggen, dat Finse bier tikt wel aan. Het is hier normaal om halve liters te drinken... Het was dus een erg gezellige avond.
Woensdagochtend voelde ik halve liters nog. Desalniettemin heb ik 's ochtends met mijn vader geskyped, want hij was jarig. Daarna begon mijn introductiedag. Deze bestond uit vooral wachten en luisteren. Ik heb 3 uur lang naar verschillende presentaties geluisterd. Dit was erg intensief. Vervolgens konden we de ESN-card kopen. Deze vereniging zorgt voor korting en organiseert veel dingen voor exchange students, zoals the saune experience, een tripje naar St. Petersburg en een trip naar het hoge noorden van Finland. Dit was erg chaotisch en onduidelijk. Iedereen heeft ook al lang moeten wachten. Als klap op de vuurpijl viel het internet ook weg (je moest je eerst ter plekke online registreren en dan pas kon je een kaart aanschaffen). Ik ben op dit moment heel hard aan het denken wat ik daarna heb gedaan, maar ik kan er niet meer opkomen. Het waren vrij intensieve dagen en het ligt echt niet aan de alcohol. Donderdag en vrijdag waren ook informatie dagen. Ze lunchen hier vaak tussen 11 en 12 uur en dan vaak warm, heerlijk! In de menza/kantine heb je al een degelijke warme lunch voor €2,60. Daar mogen ze in Utrecht een voorbeeld aan nemen. Ook ben ik donderdagavond naar de stad gegaan. Er was daar een feestje, waar studenten 3 uur lang in de rij staan om binnen te kunnen komen. Nou en er stond me een rij, niet normaal. Ik zou niet eens meer naar binnen willen. Maar nu is dit een ander feestje dan normaal, namelijk: het feestje vindt vooral plaats in de rij. Tijdens het wachten neem je je eigen (sterke) drank mee, muziek en wat te eten. Na 3 uur zuipen ben je wel klaargestoomd om binnen een feestje te gaan vieren. Heel apart systeem. Wij hebben maar gewoon de rij geobserveerd en hebben ergens anders een biertje gedronken.
Vrijdag ben ik naar het gebouw van Psychologie geweest, oftewel Mordor (ja van Lord of the Rings). Ik snap nu waarom het Mordor heet. Je moet een meer over (gelukkig is er wel een brug). Dan kom je bij gebouwen, maar deze van Business. Je neemt, je wilt niet weten hoeveel, trappen en dan denk je dat je er bent. Maar helaas, je steekt en weg over en neemt nog een trap. Het laatste stukje nog even stijl de heuvel op, dit keer zonder trap. En dan ben je eindelijk belandt in Mordor. Waarom ze hier ooit wat gebouwd hebben, geen idee. Voor de rest was het gebouw modern en er waren fijne banken waar iedereen gebruik van maakte. Iedereen was moe namelijk. "S avonds heb ik braaf een spelletjesavond gehouden met thee. Het was een erg leuk Italiaans spel, een soort van Weerwolven.
Jyväskylä is ook een stad gericht op de sport. Je vindt hier opleidingen van sport die je nergens anders in Finland vindt en ze zien graag dat studenten ook sporten. Daarom was er (denk ik) zaterdag een sportdag georganiseerd. Je kon hier gratis allerlei cursussen voor een uurtje uitproberen. Ik ben de ochtend gestart met yoga, dit bleek niet helemaal mijn ding. Daarna heb ik kettlebelt gedaan, dit is een soort van gewicht met een hengsel en daar doe je allerlei oefeningen mee. Dit was leuk, maar zwaar. Ik denk dat deze oefeningen er ook voor hebben gezorgd dat ik nu overal in mijn hele lichaam pijn heb. Als afsluiting heb ik nog floorball gedaan, dit is gewoon zaalhockey. Dit was ook wel leuk, maar ik ben nog niet zo handig met een stick en die bal vliegt alle kanten op. Ik was erg moe na de tijd, maar het was een leuke sportieve gezonde dag!
Zondag=rustdag, dus ik heb eindelijk kunnen schoonmaken, dingen kunnen regelen en mijn to do list kunnen afwerken. Ik heb nu nog een late verjaardag, dus ik ga snel afsluiten.
Volgende week ga ik jullie vertellen over de Ultimate sauna experience! Dan heb ik aan de echte Finse cultuur geproefd. En daarbij begint morgen mijn eerste les van de cursus Survival Finnish. Ik ben benieuwd.

  • 06 September 2015 - 19:51

    Oma De Graaf:

    Heb weer met plezier je verslag gelezen

  • 06 September 2015 - 23:39

    Oom S.:

    Yoga, dit bleek niet helemaal mijn ding.
    Hihi :-) ik zie t voor me. X
Jeanne

Actief sinds 24 Aug. 2015
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 3303

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2015 - 30 December 2015

I

Landen bezocht: