Finnish way of life - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeanne Steverink - WaarBenJij.nu Finnish way of life - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeanne Steverink - WaarBenJij.nu

Finnish way of life

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

17 September 2015 | Finland, Jyväskylä

Moi! Mita Kuuluu?
(Voor als je geen idee hebt wat er staat, antwoord maar gewoon met: Hyvaa, kiitos! Of gebruik google translate... Ik moet wel toegeven dat ik niet alle puntjes heb gebruikt. De Finse taal staat vol met puntjes op de klinkers, erg irritant als je het niet gewend bent als Nederlander).
Daar ben ik weer. Het gaat hier goed, ik begin hier al aardig te wennen. Daarnaast vind ik het ook elk jaar weer lastig om na de zomervakantie weer met school te beginnen. Gelukkig heb ik wat interessante dingen op het programma staan. Het weer begint hier nu wel echt herfstig te worden. Het was een paar dagen erg mooi weer, maar nu moet de zon toch echt zijn plek afstaan aan de wolken en wat vochtigheid.

Om verder te gaan met school. Ik heb op het moment 3 verschillende vakken (in Utrecht heb ik er normaal gesproken 2). In de loop van deze maanden komen er vakken bij en rond ik vakken af. Ze hebben hier niet echt een vast schema. Je kiest de vakken die je leuk vindt en daarna check je of ze niet overlappen. Sommige vakken heb ik een keer in de week voor 4 maanden lang, sommige vakken heb ik maar een week en sommige vakken zitten er tussen in. Het is heel vrij allemaal en als je een goede motivatie hebt, kun je bijna alles van elke faculteit volgen. Het is erg in mijn voordeel dat ik een buitenlandse student ben, bij de meeste Engelse vakken heb ik als buitenlander voorrang. Ik ben blij dat ik vanuit Utrecht al wel wat vrijheid ben gewend wat betreft het kiezen. Niet dat dat door het systeem van de Universiteit Utrecht komt, maar door mijn opleiding waar ik veel keuzemogelijkheden heb. Nadat ik had uitgevogeld hoe het er op de universiteit van Jyvaskyla aan toe ging, heb ik veel verschillende vakken gekozen. Voor de geïnteresseerde, de vakken die ik ga volgen zijn:
-Surviving Finnish
-Finnish society in an interconnected world
-Developing effective learners
-Globalisation and social justice
-psychology research
-ethics of global responsibility
-biopsychology of the normal and abnormal development
Een mooie mix van sociologie en psychologie.

Daarnaast heb ik natuurlijk een aantal feestjes meegemaakt. Ze hebben hier ook een biercantus. De Finnen beweren zelfs dat het typisch Fins is, jaajaa... In Duitsland en de rest van Europa kennen ze het in ieder geval niet. Dus waar deze overeenkomst tussen Finland en Nederland vandaan komt, geen idee. Het thema was 'army'. Ik vond een tshirt met een viking erop bij de 2e hands winkel. Even tussendoor, je hebt hier veel 2e hands winkels zeg. Mensen vinden recycling belangrijk. Wel raar is dat we het plastic niet hoeven te scheiden van de rest van het huisafval. Maar dus een viking t-shirt. Van wat karton heb ik een bijl gemaakt en als kers op de taart had ik een helm: een rode beslagkom met hoorns erop geplakt. Een Duitse jongen had van karton een ridder kostuum gemaakt, dit was erg goed gelukt. Met z'n tweeën waren wij wel de buitenlandse buitenbeentjes want iedereen, Fins en ergens anders vandaan komende, was verkleed in het groen/bruin van het huidige leger. Verder heb ik nog nooit zoveel gekke Finnen bij elkaar gezien, ze kwamen helemaal los en waren aan het zingen en schreeuwen. Ja, het was een geslaagde avond.

Afgelopen zondag was er ook een voetbaltoernooi, waar iedereen aan mee kon doen. Ondanks dat ik me had voorgenomen om hier een andere sport te gaan doen, miste ik het toch wel. Het was een erg gezellig toernooi, we hebben alles verloren. Hierbij moet ik wel zeggen dat we in de poule fase 2 wedstrijden moesten spelen en deze hebben verloren, de schade was niet zo groot. Wij hadden een team in onze poule zitten die te fanatiek waren voor een toernooi waar het draait om gezelligheid. Ze hadden zelfs een coach (blijkbaar woont hij in hetzelfde gebouw dan ik!) en daarnaast waren ze elkaar een beetje aan het afzeiken tijdens het spelen als er een wat verkeerd deed. Te competitief, te fanatiek misschien zelfs. (Helaas) hebben ze wel gewonnen.

Dinsdag heb ik de 'ultimate sauna experience' gedaan. Een erg leuke en nieuwe ervaring. We zijn naar een afgelegen plekje gefietst inclusief een blokhutje, bbq met overkapping, sauna en een mooi meer. Een groepje van ongeveer 20 mensen mocht een uur gebruik maken van 2 verschillende sauna's. Blijkbaar was er één een stoomsauna en de andere een 'normale'... Ik merkte geen verschillen, behalve de temperatuur. Poeh jeetje wat een hitte, ze zeiden dat de normale sauna 80 graden was! De stoomsauna was gelukkig maar 50 graden. Ik moet toegeven dat je hier wel ''aangenaam'' kon zitten in vergelijking met die anderen. Mijn redder in nood was het meer. Wanneer je maar wilde kon je in het meer springen om een beetje af te koelen. Nu is het hier in Finland ook erg mooi weer geweest, misschien nog wel mooier dan in NL. Maar dinsdag begon het toch een beetje te waaien, brrrrr. De foto's zijn erg mooi geworden. Ik ben wel tot de ontdekking gekomen dat ik niet de ideale Fin ben: ik voel geen aantrekkingskracht tot de sauna's.

Daarnaast heb ik wat tripjes op de planning staan. 9 oktober vlieg ik naar Nederland, om vervolgens op tijd op het feest van Adam en Anita te zijn. Ik blijf hier/daar (erg verwarrend hoe ik Nederland nu moet noemen) tot en met woensdag. Op de terugweg naar Finland komt Quint mij vergezellen :) Hij komt voor ongeveer 2 weken naar het vakantieoord Jyvaskyla. Tussendoor gaan we een paar dagen naar St. Petersburg met ESN (Erasmus student network). Ik kijk er erg naar uit!
Verder ben ik het laatste weekend van september te vinden in Tallinn. Hier heb ik ook erg veel zin in!

Moimoi!

Ps. Ik zou het bijna vergeten, maar iedereen een fijne kermis gewenst!

  • 17 September 2015 - 14:41

    Eefje:

    Wat een leuk verslag en wat leuk dat Quint die kant op komt! We missen je wel: we hebben de honden namelijk al een keertje vergeten ;)

  • 17 September 2015 - 16:22

    Jeanne Steverink:

    Oh nee dat meen je niet! Arme beestjes...

  • 17 September 2015 - 18:52

    Tessa:

    Leuk weer Jeanne :D

  • 17 September 2015 - 20:26

    Marieke:

    Superleuke verslagen Jeanne! Succes met de vakken en veel plezier met de uitjes!!

  • 18 September 2015 - 07:10

    Annet Venhorst:

    Hoi Jeanne, Leuk verslag en mooie foto's.
    Leuk dat Quint je komt vergezellen, breek de tijd even.
    Susses met alles.
Jeanne

Actief sinds 24 Aug. 2015
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 3309

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2015 - 30 December 2015

I

Landen bezocht: