Z'n gangetje - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeanne Steverink - WaarBenJij.nu Z'n gangetje - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeanne Steverink - WaarBenJij.nu

Z'n gangetje

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

09 Oktober 2015 | Finland, Jyväskylä

Hei,
Om de 3,5 uur naar Helsinki door te komen, leek het me een goed idee r eens een verslag te schrijven. Ik ben begonnen aan mijn eerste paar minuten terug naar het (warme) Nederland, voor eventjes dan.

In de laatste week van september, was er een stereotype party en daarvoor was er een soort speurtocht door de stad heen. Aangezien mij de vraag of ik wiet bij me had al een aantal keer is gesteld, heb ik daar inspiratie vandaan gehaald. Ik heb oregano en meel in plastic zakjes gedaan en die meegenomen. Daarnaast heb ik red lights om mijn nek gehangen. Het spel was erg leuk, we moesten langs verschillende checkpoints en daar via opdrachten punten verzamelen. Maar de jury was omkoopbaar, dus als je alcohol of eten bij je had was het een slimme zet om dit met de jury te delen. Ik als vrijgevige Nederlander deelde ook mijn 'drugs'. Iedereen keek me in het begin argwaanend aan, maar toen ik zei dat ze eraan moesten ruiken werd het al snel duidelijk dat het geen wiet was en konden ze erom lachen. Behalve een paar studentes in een bepaalde jury. Ik hoorde later een verhaal dat de leider van mijn groepje op het matje moest komen bij de organisatie. Die studentes hadden doorgeven dat een van zijn teamleden drugs bij haar had........... Mijn teamleider heeft ze eens goed uitgelachen. Nu ik weet wie het waren, kan ik me er wat bij voorstellen. Ze waren ook zo dom: ze durfden er niet aan te ruiken en geloofden ook nog eens doodleuk dat ik de ''wiet en cocaïne'' via het vliegtuig Finland in heb gesmokkeld, En nee de honden op het vliegveld hebben niks geroken. Het stereotype is zo realistisch geworden...

Het weekend daarop ben ik met 3 andere meiden naar Tallinn afgereisd. Dit ging niet zonder horten of stoten, we misten onze veerpont in Helsinki. Maar dit kon de pret niet drukken, we hebben er een gezellig dagje Helsinki van gemaakt en een paar uur later de veerpont naar Tallinn genomen. Tallinn is een erg mooie, maar ook rustige stad. Het heeft wel iets van Praag weg, maar dan 100 keer rustiger. Tallinn heeft een oud centrum. Vroeger was er geen geld om gebouwen te restaureren of te verwijderen dus zijn deze bewaard gebleven. Ze beseften nooit dat dit nu zo zijn voordelen heeft. Daarnaast kun je Tallinn echt niet meer vergelijken met een 'Sovjet stad'. Het is geen armzalige grijze boel. Nu moet ik wel zeggen dat Estland veel weg heeft van Finland op cultureel gebied. De taal komt overeen en daarnaast ook het 'soort mensen'. Trouwens, wist je dat Skype begonnen is in Estland? En dat Estland het enigste Europese land is waar je online kunt stemmen? Tot dusver Estland.

Voor de rest gaat alles wel zijn gangetje: naar de universiteit, boodschapjes doen, koken, schoonmaken en slapen. Het dagelijkse leven is hier gewoon, gewoon. Ik heb erg geluk gehad met het weer. De afgelopen weken was het erg zonnig. Hierdoor zag Jyvaskyla er schitterend uit! Helder blauwe lucht met op de achtergrond bomen in allerlei kleuren aan de rand van een meer. Deze week was het wel erg koud. 'S nachts vroor het -4 en overdag werd het niet warmer dan een graad of 5. Er was ook een koude wind. Laat ik nu net deze week een griepje te pakken krijgen. Ik heb maar geaccepteerd dat ik nu al als een eskimo rond ga.

En meer weer-nieuws, ik heb vandaag sneeuw gezien! Heel even sneeuwde het een klein beetje. In Nederland zou heel facebook volstaan met sneeuw. Zulke sneeuw. Finnen lijken er niet zoveel om te geven, ze gaan er haast nog chagarijniger van kijken. Vandaag heb ik ook mijn eerste tentamen gehad, survival finnish. Ik denk dat ik het wel gehaald heb. Dus ik kan met een gerust hart beginnen aan mijn trip. Want ik heb nog een beste trip voor de boek. Ik ben om 15.30 vertrokken uit Jyvaskyla en kom om 10 uur (zaterdags) aan op Schiphol. Wat ik ga doen in de tussentijd? Een nachtje sightseeing in Riga. Wederom reis ik met Linde (hoe kan het ook anders?) en we vliegen via Riga, waar we 10 uur niks te doen hebben. Linde's Nederlandse huisgenoot zit nu in Riga, dus leek het ons wel een handig idee om dan Riga maar even in te trekken.

Dit waren mijn spannende belevenissen vanuit Jyvaskyla wel weer. Voor sommigen tot zaterdag en anders tot snel, heihei!
Jeanne

Actief sinds 24 Aug. 2015
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 3308

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2015 - 30 December 2015

I

Landen bezocht: